Workshop

Hoe tem je een website?

Contentstrategie-skills voor online professionals

Content maken is vaak makkelijk. Maar hoe hou je grip op een immer uitdijende contentberg? Een goede contentstrategie kan daarbij helpen. Maar een contentstrategie is niet alleen een plan. Het is vooral heel veel doen. Veel contentproblemen kun je verhelpen en voorkomen met kleine, laagdrempelige aanpassingen.

In deze workshop leer je hoe je weer overzicht krijgt over je content, hoe je strategisch en tegelijkertijd praktisch over je content na kan denken en hoe je het daarmee naar een hoger plan tilt. Er rolt dus geen contentstrategie uit die je vervolgens onderin een la kan gooien. We leren je vaardigheden die je direct de volgende dag in praktijk kunt brengen.

We geven de workshop op locatie. Informeer naar de mogelijkheden >>

Wat ga je leren?

We gaan je de skills en argumenten leren die je nodig hebt om je bezig te houden met de content die er toe doet voor je eindgebruikers. We leren je in één dag hoe je kunt zien hoe jouw content ervoor staat en hoe je er meer grip op krijgt. We zullen dat doen aan de hand van voorbeelden, maar ook via tools die je daarbij kunt gebruiken. Uiteraard ga je ook zelf aan de slag.

De volgende onderwerpen komen tijdens de workshop aan bod:

  • Overzicht over je content
    Om te weten of je content goed presteert, is overzicht essentieel. Wij gaan je leren hoe je je content kunt inventariseren, waar je in dat geval op moet letten en hoe je kan starten met schrappen en snoeien.
  • Goede paginaopbouw en -structuur
    Je bezoeker kan landen op iedere pagina van je site. Daarom is een goede structuur van een pagina noodzakelijk. We leggen uit hoe je ervoor kunt zorgen dat pagina’s makkelijk scanbaar zijn, goed vindbaar voor zoekmachines en toegankelijk voor mensen met een visuele handicap.
  • Taal en tone of voice
    Goede content is begrijpelijke content. Dat betekent bijvoorbeeld het gebruik van een actieve schrijfstijl en het vermijden van jargon. Een schrijfwijzer met dergelijke richtlijnen is zo gemaakt. Maar in hoeverre voldoet je content nu aan die richtlijnen? En hoe zorg je ervoor dat dat wel gebeurt en dat het zo blijft?
  • Zoeken
    Zoekmachines van websites werken vaak niet vlekkeloos. We gaan in op hoe een zoekmachine eigenlijk werkt en wat er daarbij fout kan gaan. We leren je wat je zelf op de korte termijn op kunt lossen via content en wat mogelijke lange termijnoplossingen voor zoekproblemen zijn.
  • Effectiviteit van content meten
    Meestal heb je wel een idee hoeveel pageviews je website trekt. Maar zijn veel pageviews altijd een teken van succes? Er is niet één manier om te duiden of je content werkt of niet of om statistieken te interpreteren. Het hangt volledig af van het doel van je content en wat je er als organisatie mee wilt bereiken.
  • De rol van content binnen je organisatie
    Veel communicatieafdelingen en webredacties worden gezien als uitvoerend. Maar het ontwerpen van goede content vergt expertise. Expertise die inhoudelijk deskundigen vaak missen. Wij geven tips over hoe je om kan gaan met deze deskundigen en andere stakeholders. En waarom mandaat in de hoogste regionen belangrijk is.

Voor wie?

Deze cursus is geschikt voor content- of websitecoördinatoren, eindredacteuren, contentmanagers, online specialisten en webredacteuren. Met andere woorden: voor iedereen die werkt met online content.

Door wie?

De cursus wordt gegeven door Anne Sikken en Joanne Gerrits. Twee contentstrategen on steroids.